kiszonki,warzywa

Buraki ćwikłowe i ich moce

16 Mar , 2018   Gallery

Do niedawna buraki w kuchni polskiej znane były pod postacią zasmażanych dodatków do obiadów, zup i barszczy oraz tradycyjnej ćwikły. Możliwości ich wykorzystania jest jednak dużo więcej i na wielkie szczęście buraki – bomba witaminowa przeżywają właśnie swój renesans.

 

Botwinka  wielka moc w liściach

 Już niedługo pojawią się pierwsze młode buraczki, a wraz z nimi botwina – liście bogate w witaminy i minerały. W naszym organizmie przyswajają się one najlepiej na surowo – dlatego młode liście buraków warto dodawać do sałatek lub przygotowywać z nich koktajle. Liście buraka zawierają szereg witamin z grupy B (PP, kwas foliowy, B6, B12, B2), witaminę C, A i K i E. Dzięki temu wzmacniają organizm, wspomagają pracę mózgu podnosząc koncentrację i redukują stres.  Botwinka to też źródło antyutleniaczy, a co za tym idzie spowalnia procesy starzenia i naprawdę dobrze działa na cerę. Pozytywny wpływ na urodę to też zasługa właściwości oczyszczających i odkwaszających.  Stąd po zimie warto zadbać o świeże i ekologiczne liście buraków, aby uzupełnić braki w naszym organizmie. Botwina bogata jest też w pektyny i polecana jest osobom dbającym o linie. Jest też mniej kaloryczna od korzenia.  

Liście buraka zawierają chlorofil – substancję odpowiedzialną za ich zielone zabarwienie. Ale chlorofil to nie tylko barwnik. To właśnie on odpowiada za odkwaszające właściwości roślin. Ma zdolność oczyszczania krwi i płynów ustrojowych z toksyn. Dodatkowo jest przeciwutleniaczem więc chroni organizm przed wolnymi rodnikami.  Badania nad chlorofilem wskazuje że ma on też działanie przeciwnowotworowe. Może hamować rozwój guzów i zapobiega niepożądanym zmianom w DNA. 

Właściwości korzenia buraka

Jeszcze zdrowszy od botwiny jest korzeń buraka. Trzeba tylko pamiętać, że wiele jego składników jest rozpuszczalnych w wodzie. Dlatego o ile w zupie czy barszczu będzie nadal spora dawka witamin to tak w zasmażanych buraczkach niektórych może już zabraknąć. Buraki mają dosyć wysoki indeks glikemiczny dlatego nie zaleca się ich przy cukrzycy. Polecane są jednak dla dzieci i kobiet w ciąży, narażanych na niedobory kwasu foliowego. Są niskokaloryczne.  Wartość energetyczna  100 g buraka surowego i ugotowanego to 43/44 kcal. 100 g to jeden niewielki mieszczący się w garstce burak, natomiast  aby spalić taką ilość kalorii wystarczy raptem 4 minut jazdy na rowerze, czy 9 minut spaceru. Dlatego też buraki polecane są dla osób które się odchudzają. Są też ważnym składnikiem diety dla wegan i wegetarian – dostarczają dużej ilości roślinnego żelaza.

 

Anemia, menopauza, trawienie na co pomogą buraki ćwikłowe:

Buraki ćwikłowe bogate są w żelazo. Dlatego poleca się je przy leczeniu anemii, czy w diecie osób zmagających się z białaczką. Buraki zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki, a dzięki azotanom rozszerzają naczynia krwionośne i wspomagają przepływ krwi. Tym samym też polecane są przy nadciśnieniu. Mają dobroczynny wpływ na układ krwionośny i serce. 

Buraki sprawdzą się też w przypadku dolegliwości związanych z płcią. Dla mężczyzn np kiszone buraki działają jako afrodyzjak i wzmacniają potencjał seksualny. U kobiet natomiast łagodzą skutki menopauzy – uderzenia gorąca, czy migreny. Ponadto zmniejszają ryzyko osteoporozy.

Ponadto podobnie jak botwina pozytywnie wpływają na cerę i ogólną kondycję organizmu. Korzeń z buraka polecany jest dla osób walczących z depresją czy mających problemy z koncentracją. Wszystko za sprawą trzech jego składników:

Betaniny – która  wykazuje działania zwiększające zadowolenie organizmu, redukuje stres czy napięcia nerwicowe. 

Kwas foliowy – ma działanie uspokajające,

Lit i magnez – wspomagają wytwarzanie serotoniny.

Lit jest cennym składnikiem buraków. Nie występuje on zbyt często w naturalnych produktach. Jest częstym składnikiem leków antydepresyjnych, ale wykorzystuje się go też w leczeniu choroby dwubiegunowej i schizofrenii. Nie jest zbyt popularnym mikroelementem stąd tez niewiele można znaleźć informacji na jego temat. Wzmacnia on działanie magnezu i tryptofanu, którego niedobór pogarsza samopoczucie, może prowadzić do depresji. Tryptofan jest aminokwasem który musimy dostarczać w diecie, gdyż organizm nie potrafi sam go wytworzyć. Możemy go znaleźć właśnie w burakach.

Kolejnym bardzo cennym składnikiem jest betanina. Dzięki niej nie tylko zredukujemy stres. Betanina wykazuje też działanie przeciwnowotworowe.

Ponadto buraki wykazują pozytywne działanie na układ trawienny. Wspomagają wątrobę w oczyszczaniu organizmu, odkwaszają go oraz regulują procesy trawienne.

 

Kiszonki i sok z buraków – najzdrowsza forma

Buraki na surowo można spożywać na wiele sposobów. Szczególnie polecane są kiszonki , które są prawdziwą bombą witaminową. Działają energetycznie, podnoszą wydajność organizmu. Zawierają wszystkie te same właściwości co korzeń buraka, ale wzbogacone o kwas mlekowy podnoszą odporność organizmu. Po antybiotykach są niezastąpione – ponieważ odbudowują i dbają o prawidłową florę bakteryjną jelit.

Innym bardzo bogatym w składniki odżywcze sposobem spożywania buraków jest sok. Aby zachował jak najwięcej wartości odżywczych należy go wyciskać w wyciskarkach wolnoobrotowych. Sok z buraków poprawia krążenie krwi dzięki azotanom. Sok podnosi też wytrzymałość organizmu, i co najważniejsze oczyszcza wątrobę z toksyn. Buraki neutralizują kwasotwórcze działanie niektórych składników naszej diety w tym mięsa. 

Innym popularnym sposobem na buraki jest ćwikła z chrzanem. Tradycyjnie pojawia się na stole wielkanocnym jako dodatek do mięs. Jeśli myśleliście, że jej celem jest jedynie nadanie smaku daniom to pozostawaliście lekko w błędzie. Ćwikła choć przygotowywana z buraków gotowanych wspomaga procesy trawienne i zachowuje swoje właściwości odkwaszające. Dodatkowo w połączeniu z chrzanem ma właściwości bakteriobójcze. Dlatego jeśli ktokolwiek obawiał się w Wielkanoc zajadać ćwikłą to teraz może pozbyć się już wątpliwości. Jest zdrowa i może naprawdę wspomóc wątrobę i cały układ trawienny w okresie wzmożonej świątecznej pracy.

 

Buraki to warzywo pełne cudownych prozdrowotnych mocy! Odmian buraka jest bardzo wiele, ale najpopularniejsze to buraki ćwikłowe, które mają wszystkie powyższe właściwości pro zdrowotne. Nie można jednak zapominać, że jest to warzywo korzeniowe. Korzenie pochłaniają z gleby ogromną ilość pestycydów i gilfosatu, które niszczą organizm człowieka. Dlatego tak ważne jest aby warzywa korzeniowe w tym buraki ćwikłowe pochodziły ze sprawdzonych źródeł, najlepiej z ekologicznych gospodarstw, gdzie nie używa się pestycydów i sztucznych nawozów. 

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Comments are closed.