Bez kategorii

Substancje szkodliwe Syrop glukozowo-fruktozowy

18 Sty , 2017  

O tym, że należy czytać etykiety produktów, które kupujemy mówi się coraz więcej. Producenci żywności zobowiązani są odpowiednimi przepisami aby przedstawiać na nich dokładny skład produkowanych wyrobów. Jako konsumentom daje nam to wiedzę na temat tego co jemy i pijemy. Pytanie jednak, czy wszyscy znamy właściwości i skutki spożywania substancji, które znajdują się w kupowanym przez nas produkcie? Czy to, że spożywamy syrop glukozowo – fruktozowy, olej palmowy, sorbinian potasu czy gumę guar jest bezpieczne dla naszego organizmu? Odpowiedź wydaje się być banalnie prosta – NIE, nawet mimo tego, że substancje te są dozwolone w przemyśle spożywczym, a co więcej dodawane są także do produktów dla dzieci.

Syrop glukozowo – fruktozowy jest to oczyszczony i zagęszczony roztwór cukrów prostych czyli glukozy i fruktozy. Pozyskuje się go z kukurydzy, przetwarzanej na skrobie kukurydzianą, a następnie na syrop, który zawiera ok 45-58% glukozy i 42-55% fruktozy. Jak można zauważyć skład syropu jest podobny do popularnego cukru – sacharozy która składa się w 50% z glukozy i 50% fruktozy. Dlaczego wobec tego syrop uznawany jest za gorszy zamiennik niż sacharoza?

Cały problem wiąże się z nadużyciami. Producent jest zobowiązany podać skład produktu, ale nie musi już informować o składzie składników. W sytuacji wykorzystania syropu z większą zawartością fruktozy staje się on dużo bardziej szkodliwy niż sacharoza.
Wbrew pozorom fruktoza, znana jako cukier prosty pochodzący z warzyw i owoców wydaje się być bezpieczna. I oczywiście ta która występuje naturalnie w owocach i warzywach jako ich składnik taka jest. Jednak ta przetworzona, a do tego spożywana w nadmiernych ilościach ma wiele wad:
– może powodować między innymi niealkoholiczne stłuszczenie wątroby, choroby metaboliczne czy nadciśnienie tętnicze.
– może prowadzić do cukrzycy typu B
– nie hamuje łaknienia, a wręcz może powodować wzrost apetytu co sprzyja otyłości


Dlaczego jest to produkt dopuszczony do żywności?

Spożywany w niewielkich ilościach wydaje się nie szkodzić. Co jednak oznacza niewielka ilość. Na etykiecie nie przeczytamy ile tego specyfiku użył producent, a tym bardziej jaka jest w nim ilość fruktozy. A wystarczy dziennie spożyć 250 g produktu słodzonego syropem glukozowo – fruktozowym, aby dostarczyć organizmowi dzienną dopuszczalną dawkę cukrów prostych – jest to jeden popularny serek homogenizowany w wersji XXL. Zjadając serek, popijając sokiem , używając ketchupu o ile w ciągu dnia przekraczamy tę dawkę? Cały problem polega właśnie na nadmiernej ilości fruktozy, oraz w ogóle nadmiernemu słodzeniu produktów. Dlatego tak ważne jest czytanie etykiet i weryfikowanie tego co pijemy i jemy. Pamiętajmy, że zaletą syropu dla producentów  jest jego cena – JEST TANI, ale też to, że jest łatwy w transporcie i mieszaniu z innymi składnikami, nie krystalizuje się oraz hamuje rozwój drobnoustrojów, natomiast dla naszego organizmu nie ma on żadnych zalet. Dlatego starajcie się wybierać produkty pozbawione cukrów, lub choćby takie mało składnikowe, w których łatwo jest zweryfikować ilość użytej sacharozy.

cukier-01-01


Comments are closed.